dimarts, 4 de desembre del 2012

El TF 112 i la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya instal·laran als principals senders indicacions dels punts de cobertura per trucar al telèfon d'emergències


El Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya (CAT112) han signat aquesta tarda un conveni de col·laboració amb la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC),  per tal d'instal·lar senyals que indiquin els punts des dels quals hi ha cobertura per trucar al telèfon d'emergències 112 al llarg de la xarxa de senders de Catalunya i també dels refugis guardats de la FEEC.

El conveni l’han signat a la seu de la FEEC, a Barcelona, el director del CAT112, Agustí Serrano, i el president de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC), Jordi Merino. La FEEC té atribuïda la competència, a través de les entitats excursionistes que la formen, de gestionar el manteniment, la millora i la senyalització de la xarxa de senders de Catalunya, igualment, té atribuïda la gestió de bona part dels refugis guardats del país.
  
El Conveni es traduirà en la instal·lació al llarg de les diferents rutes de senders més transitades, de pals de fusta entre 1,8 m i 2,5 m d'alçada i amb zero impacte ecològic, amb un senyal que indica PUNT DE COBERTURA 112 EMERGÈNCIES, i un número de matrícula per tal que el ciutadà que necessiti contactar els serveis d'emergència no hagi d'indicar la seva posició, ja que les dades d'aquell senyal estan introduïdes a la cartografia del 112. Per tant, quan la persona truqui al 112 i indiqui la matrícula que figura en el pal de senyalització, de forma automàtica els cossos d'emergència sabran on es troba.

El telèfon d'emergències 112 es pot contactar via telèfon mòbil des de qualsevol punt del país on hi hagi cobertura d'algun operador de telefonia, encara que no sigui la que hom té contractada per al seu aparell. Amb tot, hi ha força zones de Catalunya que no tenen cobertura de cap mena. Aproximadament a una quarta part de Catalunya, especialment en zones rurals o muntanyoses, no hi ha cobertura de cap mena, per la qual cosa no es pot contactar amb el Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència CAT112.

Normalment són zones rurals sense habitatges, però algunes són zones de pas de molts excursionistes. D’aquí surt la necessitat d'indicar les zones de cobertura perquè si algú necessita avisar els serveis d'emergència en una zona de no cobertura, sàpiga on és la última zona de cobertura per la qual ha passat i pugui adreçar-s’hi (ell o algun acompanyant) per demanar ajut.

El Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Telecomunicacions i Societat de la Informació i del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat, col·laboren amb el CAT 112 i la FEEC en determinar cartogràficament les zones amb cobertura o sense dels operadors telefònics a les diferents rutes d'excursionisme a Catalunya.

La FEEC facilitarà al CAT112 les dades sobre itineraris, camins adjacents i vies de circulació dins els senders la gestió dels quals té atribuïda, mentre que el CAT112 col·locarà la senyalització i realitzarà les tasques de comunicació i difusió de la informació relativa a la disponibilitat d'accés al servei 112 mitjançant la cobertura de les xarxes de telefonia mòbil. 

L'objectiu final del CAT112 és instal·lar els senyals a totes les vies de senderisme de gran afluència, com ara els Grans Recorreguts (GR) que creuen Catalunya, ubicats en la seva major part en Parcs Naturals i en gran part dels quals hi ha zones sense cobertura de cap tipus o dèbil. Fins ara, s’han instal·lat senyals al Patronat de la Muntanya de Montserrat, amb qui el CAT112 va signar un conveni similar al que se signa amb la FEEC.

També, recentment s’ha signat un conveni similar amb la Diputació de Barcelona pel que fa als parcs naturals que en depenen i un altre amb el Consell Comarcal de la Conca de Barberà pel que fa al GR175 que passa per La Ruta del Císter. Tanmateix, el CAT112 va signar diferents convenis de col·laboració amb les principals operadores telefòniques (Orange, Movistar i Vodafone), que subministren les dades per conèixer les zones de cobertura i que patrocinen la instal·lació dels senyals, de forma que no costen diners al contribuent.  

El telèfon d'emergències 112 és un servei públic universal i gratuït, que funciona les 24 h del dia tots els dies de l’any i que atén les trucades relatives a emergències policials, mèdiques, d'incendis i salvaments, de Protecció Civil, i de qualsevol altre tipus, però és possible contactar-hi només des de zones on hi ha cobertura d'algun dels operadors de telefonia mòbil.


Font: Generalitat de Catalunya 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada